ONTDEK JE INTENTIE

Een intentie is een bedoeling, ambitie of voornemen. Het kan om een kleine verandering gaan, maar ook zo groot zijn als je levensdoel of het doel van je ziel.

Richting

Vaak weten we niet wat onze intentie is. We leven ons leven, in de vage hoop dat het goed blijft gaan of goed komt. Maar als je helder hebt wat je intentie is, geef je betekenis en richting aan je leven.

Actief en positief

Een intentie is krachtig als deze komt vanuit tevredenheid. Formuleer je intentie daarom altijd actief en positief. Voorbeelden:

  • Ik laat los
  • Ik heb vertrouwen
  • Ik heb een open hart
  • Ik ben dankbaar
  • Ik geloof in mezelf
  • Ik ben dienstbaar

Een intentie kan ook specifieker zijn:

  • Ik mediteer dagelijks
  • Ik wandel elke dag een half uur

Levensdoel

Je intentie kan samenhangen met je levensdoel. De quotes van Yogi Bhajan geven hiervoor inspiratie. Hij zei bijvoorbeeld:

The purpose of life is to watch and experience living. To enjoy living every moment of it. (…)

Als je deze uitspraak vertaalt in een intentie, kun je zeggen:

  • Ik aanschouw en ervaar hoe het is om te leven. Ik geniet van elk moment.

Een andere prachtige formulering van een intentie als levensdoel is:

  • Mijn ziel is mijn essentie. Ik stel mijn ziel in staat te ontdekken dat zij van goddelijke oorsprong is (naar de leer van Sant Mant).

Denk, spreek, schrijf of zing

Intentie is op verschillende manieren toe te passen. Bijvoorbeeld als start van je dag of aan het begin van een yogales. Het begin van een nieuw jaar is ook een mooi moment om stil te staan bij je intentie.

Je kunt de intentie in gedachte formuleren, uitspreken, opschrijven of zingen en samen laten gaan met visualisatie. Als het gaat om het doel van je ziel herhaal je deze bij voorkeur dagelijks na je meditatie. Daarna laat je de intentie los. Jaag je doelen niet na, maar laat ze naar je toe stromen.

Ontdek je intentie

Je intentie kan per moment of situatie verschillen, in de loop van de tijd veranderen of steeds duidelijker worden. Kundalini Yoga en meditatie helpen je om je intentie helder te krijgen. Word stil, ga naar binnen en ontdek je intentie.

Ontdek je intentie

DANKBAARHEID

Vanmorgen vroeg werd ik wakker van het geluid van iemand die zijn autoruiten aan het krabben was. Ik voelde intense dankbaarheid. Niet omdat ik nog lekker warm in mijn bedje lag, maar om het heerlijke vooruitzicht van een prachtige, koude dag. Toen het licht werd en de zon naar binnen ging schijnen, werd mijn gevoel van dankbaarheid nog groter. Yes!

Elke ochtend

Een dankbaar gevoel is een gelukkig gevoel. Maak er daarom een gewoonte van om elke ochtend als je wakker wordt, aan iets te denken waar je dankbaar voor bent. Zelfs als het niet goed met je gaat, als je veel moeilijkheden hebt of verdriet, is er altijd iets om dankbaar voor te zijn.

Dankbaarheidsspier

In het begin kan dit moeilijk zijn en moet de dankbaarheid misschien van ver komen, zeker als je een slechte nacht hebt gehad. Maar als je elke ochtend stil staat bij je zegeningen, gewoon terwijl je nog in bed ligt, zul je merken dat het steeds gemakkelijker gaat en zelfs een automatisme wordt. Dankbaarheid is als een spier die je kunt trainen.

Attitude of gratitude

Volgens Yogi Bhajan is een ‘attitude of gratitude’ , een ‘houding van dankbaarheid’, de hoogste manier van leven. Hij vond het Engelse woord voor dankbaarheid dan ook prachtig. ‘To be grateful is to be great and to be full—full of greatness’. Meer inspirerende uitspraken van Yogi Bhajan over dankbaarheid vind je hier.

Meditaties en kriya’s

In de Kundalini Yoga bestaan verschillende meditaties om je te helpen dankbaarheid te voelen. Bijvoorbeeld de ‘Attitude of gratitude meditation’. Deze vind je hier. Een fijne oefeningenserie is de ‘Kriya for the Instinctual Self’. Deze kriya balanceert het bekkengebied en de onderste chakra’s, zodat we evenwichtig en stabiel kunnen zijn. Vanuit deze nieuwe balans kunnen we richting geven aan onze instincten, op weg naar een leven vol dankbaarheid.