LEKKER SLAPEN MET KUNDALINI YOGA

Heb je moeite met in slaap vallen? Of word je wakker in het midden van de nacht en kun je daarna de slaap niet meer vatten? Of slaap je nog ontzettend diep op het moment dat je wekker af gaat, waardoor het elke dag opnieuw een crime is om op te staan? Je bent helaas niet de enige.

Onregelmatig slapen veroorzaakt gezondheidsproblemen. Zo kan de hoeveelheid stresshormoon in je lichaam toenemen en je bloeddruk hoger worden. Ook kun je hartritmestoornissen krijgen. Te weinig slaap is slecht voor je, maar teveel slaap ook.

De voornaamste oorzaken van slapeloosheid zijn piekeren en teveel zintuiglijke prikkels. Soms lig je wakker met gedachten, plannen of zorgen en lukt het niet om in slaap te vallen. Verlichting, televisie, computer, tablet en smartphone zorgen voor overprikkeling. Maar je kunt ook last van slapeloosheid hebben zonder direct aanwijsbare reden.

De Kundalini Yoga kent verschillende krachtige technieken met een positief effect op je nachtrust. In de yogales van deze week gaan we oefeningen doen om makkelijk in slaap te vallen en lekker en diep te kunnen slapen. Wat overigens niet betekent dat je niet gaat zweten!

Dinsdag 18.30 – 20.00 uur, Rijksstraatweg 250A, Haarlem (wachtlijst).

Afbeelding: Vincent van Gogh, Slaapkamer in Arles, 1888.

KUNDALINI YOGA VOOR HET LYMFESTELSEL

Het lymfestelsel is een afvoersysteem dat door het hele lichaam gaat en vocht transporteert. Het bestaat uit lymfevaten en lymfeklieren.

De lymfevaten kun je zien als kanalen waar vocht doorheen loopt. Via deze kanalen komt vocht terecht in de lymfeklieren. De lymfeklieren kun je zien als belangrijke zuiveringsstations, waar schadelijke bacteriën en virussen worden opgeruimd. Lymfeklieren bevinden zich onder meer in je hals, oksels en liezen. Je hebt er 400 tot 600 in je lichaam. Als je grieperig bent, kun je soms voelen dat je lymfeklieren opgezet zijn.

Als je lymfestelsel niet goed werkt, wordt vocht niet goed afgevoerd. Ziekteverwekkers komen dan niet in de lymfeklieren terecht, waardoor ze niet onschadelijk kunnen worden gemaakt. Voor je afweer tegen ziektes is het dus enorm belangrijk dat je lymfestelsel het goed doet.

In het lymfestelsel zit geen pomp, zoals in het bloedvatenstelsel, waar het hart de aanjager is. Lymfevocht komt in plaats daarvan in beweging door het samentrekken van spieren. Ook een massage kan goed helpen.

We doen een yogaset waarbij we door het aanspannen en ontspannen van spieren het lymfestelsel stimuleren.

Dinsdag 18.30 -20.00 uur, Rijksstraatweg 250A.

Amsterdamse Waterleidingduinen